Wydarzenia

Nie daj się oszukać metodą "na pracownika banku"

Data publikacji 27.03.2025

Oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych to tzw. vishing (z ang. voice phishing). Innymi słowy przestępcy dzwonią do nas z nieznanych numerów, podając się za policjantów, przedstawicieli banków i innych instytucji, a nawet za członków naszej rodziny! Wszystko w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy od osoby odbierającej telefon.

Każdego dnia wykonujemy i odbieramy połączenia telefoniczne. Warto zwracać uwagę na to, kto i w jaki sposób się z nami kontaktuje. Może okazać się, że rozmówca próbuje nas zmanipulować i oszukać. Pamiętajmy, że metod, które stosują przestępcy, jest wiele, ale na przestępstwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych narażony jest każdy z nas! Jeśli rozmówca będzie żądał od nas danych osobowych lub podjęcia pewnych działań (np. zainstalowania aplikacji, zlecenia przelewu, wypłacenia gotówki) należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić lub udać się do najbliższej placówki banku, a w przypadku udostępnienia informacji także poinformować Policję o zaistniałym zdarzeniu.

Najpopularniejsze przykłady oszustw telefonicznych to:

  • metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze);
  • metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska);
  • metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych);
  • metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).

Co powinno wzbudzić nasz niepokój?

  • ton rozmówcy wywołuje silne i trudne emocje, które mogą skłonić do podjęcia różnych działań;
  • dzwoniący ponagla do podjęcia działań, grozi poważnymi konsekwencjami dla nas (np. utrata oszczędności) lub naszych bliskich (np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, wnuczek może trafić do więzienia);
  • presja czasu, potrzeba natychmiastowego działania, namawianie do podążania za wskazówkami udzielanymi przez telefon;
  • wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia lub przekazania pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
  • nakłanianie do podania danych osobowych (np. imię, nazwisko, panieńskie nazwisko);
  • w niektórych przypadkach połączenie z obcego numeru telefonu lub prywatnego.

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?

  • nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu;
  • rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści;
  • porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie;
  • zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent;
  • nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych;
  • nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia;
  • nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego.

Pamiętaj! Żaden bank, Policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.

(źródło CBZC)

Powrót na górę strony