Wydarzenia

Dzwoni do Ciebie pracownik banku i żąda kodów BLIK? Uważaj! To oszustwo!

Data publikacji 02.02.2024

Oszuści wykorzystują każdą nadążającą się okazję do tego, aby wyłudzić od nas nasze oszczędności. Niemal codziennie, policjanci przyjmują zgłoszenia o oszustwach, bądź próbach oszustwa. Schemat działania przestępców jest podobny. Dzwoni do nas osoba, podająca się np. za pracownika banku. Informuje, że środki pieniężne na naszym koncie są zagrożone i należy je jak najszybciej przelać na wskazane przez niego konto, aby nie stracić oszczędności. Policjanci apelują o ostrożność.

W ostatnim czasie, nasilił się proceder podszywania się np. pod pracowników banków i instytucji finansowych. Oszuści, wykorzystują telefoniczne połączenie z potencjalną ofiarą i podając się za pracownika banku, wyłudzają nasze dane wrażliwe lub nakłaniają nas do wykonania przelewu naszych środków, na wskazany rachunek bankowy. Niejednokrotnie, oprócz połączenia z konsultantem bankowym, zostajemy przełączeni do fikcyjnego funkcjonariusza policji, który potwierdza, iż nasze środki na koncie są zagrożone, ale bank już zgłosił próbę oszustwa i teraz funkcjonariusze wszczynają śledztwo w tej sprawie. Jedyne co nam pozostaje, aby nie stracić oszczędności, to przelew środków pieniężnych, które posiadamy na koncie.

Uważajmy! To próba wyłudzenia pieniędzy. Mundurowi przypominają, że pracownicy banku nigdy nie proszą przez telefon, o podanie numerów kont, nigdy nie podają numerów kont do przelewu środków finansowych, nie żądają loginu czy hasła do naszego konta celem autoryzacji. Ponadto, konsultanci banku, w rozmowie telefonicznej nie polecają instalowania jakichkolwiek aplikacji, z których mogliby dokonywać operacji na koncie klienta. Przestępcy zrobią wiele, aby uwiarygodnić to że chcą wam pomóc, dlatego musicie być czujni.

Co robić, by nie paść ofiarą oszustów?

  • Kieruj się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych;
  • Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nigdy nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania;
  • Pamiętaj, tylko właściciel konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. Nigdy nie udostępniaj osobom postronnym danych do swojego konta bankowego, danych do logowania a także kodów autoryzacyjnych;
  • Jeśli osobą podająca się za konsultanta banku żąda zweryfikowania danych Twoich lub Twojego konta bądź zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.

Nagranie audio Dzwoni do Ciebie pracownik banku i żąda kodów BLIK? Uważaj! To oszustwo!- mówi st. sierż. Agnieszka Olszowy - Szydło

Pobierz plik Dzwoni do Ciebie pracownik banku i żąda kodów BLIK? Uważaj! To oszustwo!- mówi st. sierż. Agnieszka Olszowy - Szydło (format mp3 - rozmiar 1.53 MB)

Powrót na górę strony